Za rok sa na antikorupčnú linku dovolalo takmer 900 občanov

18.05.2012 Bratislava

Bratislava 18. mája (TASR) - Antikorupčná linka na Úrade vlády (ÚV) SR dnes oslavuje rok od svojho spustenia. Za toto obdobie sa počas jej prevádzky dovolalo 878 obyvateľov. Z týchto hovorov len 143 nieslo prvky podozrenia z korupčného správania, pričom z nich 49 občanov využilo možnosť nahlásiť svoje podozrenie anonymne. Zatiaľ čo v prvých mesiacoch sa číslo hovorov blížilo k 200, v poslednom období sa počet ustálil na priemerných 40 mesačne. Z nich sa však korupcie týkajú v priemere len dva hovory za mesiac.

Obyvatelia najčastejšie nahlasujú prostredníctvom antikorupčnej linky svoje podozrenia z korupcie na štátnych úradoch, v samospráve, v súdnictve, ale tiež v oblasti polície a prokuratúry, ktoré dominovali podozreniam na začiatku spustenia linky. Ostatné hovory sa týkajú väčšinou sťažností na nečinnosť úradov, prieťahy v konaní, všeobecného podozrenia z korupcie, resp. sa obyvatelia informujú na výsledok svojho nahláseného podozrenia.

Zo 143 postúpených záznamov Sekcia kontroly a boja proti korupcii ÚV SR zaslala na ďalšie konanie 32 záznamov priamo Úradu boja proti korupcii Prezídia Policajného zboru SR, 35 záznamov bolo postúpených podľa príslušnosti inému orgánu verejnej správy, najmä Sekcii kontroly a inšpekčnej služby Ministerstva vnútra SR, Generálnej prokuratúre SR a Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Celkovo 74 záznamov bolo odložených, nakoľko neobsahovali informácie o naplnení skutkovej podstaty niektorého z trestných činov korupcie v zmysle Trestného zákona.

Orgány verejnej správy, ktorým boli postúpené záznamy k podozreniu z korupčného správania, zaslali Sekcii kontroly a boja proti korupcii ÚV SR spätnú informáciu o spôsobe vybavenia v 38 prípadoch. Spätnú informáciu o spôsobe vybavenia sprostredkovala antikorupčná linka na základe požiadavky 50 občanom.

Nahlasovania podozrení z korupcie na antikorupčnú linku by mali obsahovať veľmi konkrétne informácie, na základe ktorých môžu kompetentné orgány konať. Po prevzatí telefonátu zodpovedný pracovník vyhotoví záznam k podozreniu. Tie sa elektronicky postupujú dvakrát do týždňa Sekcii kontroly a boja proti korupcii Úradu vlády SR. Jej zamestnanci zodpovední za oblasť boja proti korupcii na základe dostupných informácií overia opodstatnenosť postúpených podozrení a v prípade, ak sa opodstatnenosť podozrení nepotvrdí, alebo informácie v nich nie sú dostačujúce na to, aby príslušné orgány verejnej správy mohli v danej veci konať, záznamy k podozreniu odložia. Sekcia kontroly a boja proti korupcii zasiela elektronicky raz do týždňa informáciu o spôsobe vybavenia postúpených záznamov.

V prípade záujmu môže byť občan o spôsobe vybavenia informovaný prostredníctvom antikorupčnej linky, najskôr však za 18 pracovných dní. Antikorupčná linka je občanom prístupná v pracovných dňoch od 08.00 do 15.00 h na čísle 0850 111 001, ide o telefonickú linku obsluhovanú živým operátorom.

TASR dnes informoval Informačný odbor ÚV SR.
 

Vyberte región